A farm alapú pedagógia nevelési terének bemutatása
“Egyesületünk munkájában három szervezet vesz részt: a Hegyesden működő Balatonfelvidéki Gyermekkör, a gödöllői Kicsi Szép Tanya és a piliscsabai Almáskert. Ezeken a helyszíneken dolgoznak pedagógus, gazda és kézműves munkatársaink kis létszámú, ám vegyes korosztályú gyermekcsoportokkal, a tevékenységalapú farmpedagógia különböző formáival kísérletezve.
Egyesületünk célja az antropozófián keresztül összekapcsolni a pedagógiai gyakorlatot a mezőgazdaság, a művészetek és a tudomány tevékenységeivel, eredményeivel; a gazdálkodó, független és földművelésben, állattartásban, termelésben részt vevő közösségek kialakítása; a nevelés-tanítás Waldorf-pedagógián alapuló, korunknak megfelelő nevelési környezetének megteremtése, valamint különböző generációk együttélésének, egymást támogató, gyógyító, megtartó formáinak megtalálása, kikísérletezése.
Motiváltak vagyunk és egyre nagyobb gyakorlatot szerzünk a farmalapú nevelésnek és gyógyító hatásainak kutatásában, eredményeinek alkalmazásában; a farmalapú nevelést megvalósító közösségek és új együttműködési, valamint tanulási formák létrehozásában. A téma iránt érdeklődők számára Föld és Gyermek címmel rendezünk konferenciákat.
Kiadványaink mérföldkövek egyesületünk célkitűzéseinek megvalósításában: Karl Ege Waldorf-tanár esszékötete, Korunk nyilvánvaló szükséglete közvetíti azt a felismerésünket, hogy a Waldorf-pedagógia hajóját 180 fokkal el kellene fordítani korunk gyermekeinek megváltozott szükségleteinek megfelelően. Robyn M. Brown A gyógyító nevelés gyakorlata a hét életfolyamaton keresztül című munkája módszertani segítséget nyújt Rudolf Steiner Gyógypedagógiai-Pszichiátriai Kurzusát feldolgozva. A gyermekkor megmentése című gyűjtemény Peter Guttenhöffer, német Waldorf pedagógus, a Handlungspaedagogik mozgalom életrehívója, Andrew Wolpert angol antropozófus, valamint saját munkatársaink írásait tartalmazza. Rudolf Steiner Néppedagógiai előadásait azzal a céllal fordítottuk újra, hogy elősegítsük az „Ember iskolázását”.
Szeretnénk megismerni a szociális farm, a farmiskolák és nevelési központok magyarországi és nemzetközi modelljeinek tapasztalatait, és szeretnénk részt venni ezek hazai létrehozásában. Ennek fontos része az egész életutat felölelő (ön)nevelés és gondoskodás, amely segíti hordozni a családok gyermeknevelési nehézségeit, a sajátos nevelési igényt támasztó gyermekek esetében is.”