Kedves Olvasóink!
A DALKÖLTŐK a fedélzeten című rendezvényünket ELHALASZTJUK. Eredetileg június 16-ra terveztük, de a hivatal a Duna magas vízszintje miatt korlátozásokat rendelt el. Az árvíz majd elvonul, a dalköltők majd felvonulnak.
Vajon hol van Hétrétország? S ki volt Karátson Gábor? Ebben a hírlevelünkben ezen kérdések kapcsán segítünk támpontokat adni. |
| |
DALKÖLTŐK - kortársak a Dunán, a jövőben, avagy elúszott időpont |
Sajnos a hivatal a vélt és valós áradások miatt korlátozza a hajó üzemelését, így ezt a zenés-beszélgetős estet
máskorra kell halasztanunk. Hamarosan hírt adunk az újabb időpontról. |
|
| |
DALKÖLTŐK - Hétrétországban |
Augusztusban Hétrétország idei programjának szíve a dalköltészet lesz.
Ízelítőt Budapesten is hallhatnak majd a Kláris hajón. Az őrségi fesztivál,
ami igazából nem is fesztivál, hanem köztivál - mert a közösség a fontos -
persze ennél egy jóval szélesebb körű rendezvény, melyet érdemes
megismerni, ha még nem hallott róla! |
|
| |
- Budapesten élsz, a Belváros kellős közepén - írja Hollós Sándor Karátson Gáborral készített riportjában, az Ökotáj 25-26. számában -, egy műteremlakásban. Amikor e portré elkészítéséről beszélgettünk, mégis azt javasoltad, jöjjünk ide, Setétpatakra. Miért olyan fontos ez a hely számodra?
- Ez a második hazám. (....) ide folyton visszajárok. (...) itt érzem jól magam. (...)
- El tudod képzelni, hogy egyszer eljön majd az idő, amikor egy hetet leszel Budapesten, az év többi napját pedig itt töltöd?
- Igen, ezt el tudnám képzelni, ha ott már nem lenne rám szükség. Nem kellene tanítanom, nem lennének civil mozgalmak... |
| |
A hegyi patak üzenete |
... Itt van például ez a Setétpatak. Ez nem csak a hegy lelke, ez minden
filozófia kezdete és vége. A régi kínai tájképeken mindig látni egy-két
öregembert, akik ülnek, és bámulnak a vízbe. |
|
| |
A Teo Te Kingben van erről egy vers. (...) arról szól, hogy a nyelv maga, az emberi szó visszatér a maga eredetéhez. Az isteni mindig a dolgok eredetében van jelen, a formakezdeményekben. És ahogyan öregszik egy lény, egy politikai párt, egy folyamat, lassanként ez kivész belőle, kiszárad, megmerevedik. Az más kérdés, hogy belülre költözhet, ha ismerem ezt a lágyságot. De ha nem ismerem, ha a végeredményt célzom meg, akkor a pusztulást célzom meg. (...) A mi civilizációnk pedig mindig formavégpontokat keres. Ilyen a nagy Bős-Nagymaros. A villanyáramtermelés, a végeredmény a szempont. Ezek mind-mind halott formák, amelyekből kilép az isteni. Lao-ce ebben a versében azt mondja el, hogy a politikának kellene elsősorban tanulnia egy ilyen hegyi pataktól. Fogadni mernék, hogy nincs olyan politikai iskola, amelynek tanárai kihoznák ide a fiatalokat, és két héten át nézetnék velük a patakot. A legfontosabb az volna, hogy érzékileg tapasztalják ezt meg, és akkor megváltozna a gondolkodásuk. Azért rohan a vesztébe ez a civilizáció, mert erre nincs tekintettel. Mindig azt akarják, hogy egy tökéletes, befejezett tárgyi világ álljon elő e hihetetlenül gazdag keresgélés helyett. |
| |
KARÁTSON GÁBOR |
Életműve igen szerteágazó. Nem csak környezetvédelmi
aktivista és a Duna-kör tagja, a Védegylet alapítója, a Duna Charta elnöke,
hanem írt és festett - ez utóbbit válaszotta élethivatásául, mivel '56 után
"magyarul már csak hazudni lehet". Egyetemeken adott elő kínai filozófiát,
illetve a keleti és európai filozófiai gondolkodás párhuzamairól. |
|
| |
Karátson Gábor könyvpályázat |
A fentiek ismeretében nyer értelmet önéletrajzi ihletésű regénye, az
Ulrik úr keleti utazása, avagy A zsidó menyasszony című könyv tartalma,
és a tény, hogy hogyan lehetséges "egy és ugyanazon életen belül" az,
hogy valaki lefordítja a Ji Kinget, kommentárokkal látja el a Tao Te Kinget,
kívülről tudja németül és illusztrálja Goethe Faustját, majd
festményekkel dolgozza fel a négy evangéliumot: "Bibliai
akvarelljeimmel nem illusztrálni akartam a Bibliát, hanem kérdéseket
szerettem volna intézni a szent szövegekhez..." |
|
| |
|