Pedagógia. Waldorf-mozgalom.
Akár szülőként, akár pedagógusként vagy a pedagógia iránt érdeklődő emberként olvassa ezt a könyvet, remélem, hogy talál majd olyat, ami újat mond a világról, gyerekekről, nevelésről, pedagógiáról, ami leköti érdeklődését, amiből “táplálkozni” tud – írja a szerző.
Írásomban három területet emeltem ki azon 38 év pedagógiai tapasztalataiból, amelyből 29 évnyit vagy éven át Waldorf-iskolában szereztem. Ez idő alatt nagyon sokat tanulhattam a gyerekekről és a gyerekektől. Ha az ember, a tanító kellőképpen figyel a gyerekekre, akikkel együttműködve újra és újra fel akarja fedezni a világot, sok ajándékot kaphat ebben a folyamatban. Ezért is köszönöm az engem írásra buzdító kollégáknak a biztatást, a támogatást, mert a tapasztalatok leírása közben újra átélhettem ennek a tanulásnak az élményeit, örömeit.
A három fejezetben leírt tapasztalatok, folyamatok, gyakorlatok egy folytonosan kereső és figyelő hozzáállásból születtek, és támaszkodtam arra a tudásra, értékre, a száz és száz jó gyakorlatra is, amit elődeink már kikutattak, felhalmoztak. Leginkább ezt a kereső, újat teremtő hozzáállást szeretném továbbadni.
I. fejezet: A bizonyítványvers
A Waldorf-iskolákban a diákok tanítóiktól minden tanév végén – a bizonyítvány részeként – egy verset kapnak arról, hogy kik ők. (…) A bizonyítványvers lényegében: kapcsolat a gyerekekkel. A közösen eltöltött folyamatban, a tanítás-tanulás folyamatában megélt emberi minőségek versben való megfogalmazása. (…) Minden gyerekben, minden emberben megragadható valamilyen szépség, érték, a “jó”, ami az adott gyerek, ember forrása, lényege. (…) A bizonyítványvers embertől emberig, az egyik individuumtól a másik individuumig érő jelzés, megszólítás, kapcsolat.
(…) Ugyanennek a tanulónak, aki aztán a hetedik osztályra még erősebben kolerikus lett, emellett nagyon-nagyon szerette a nyelvet, a költészetet, és mellette magát a versírást is mint feladatot, kihívást, egy tökéletes shakespeare-i szonettel sikerült megírnom a benne levő értékeket.
Ismét egy füzetének a borítója volt az ihletet adó: kemény, rideg, sok egyenesből, élből álló kövek, sziklák közül hullámossá váló vonalakból egy kecses szarvas feje bontakozott ki. Ezt így írtam meg:

Az ősködökben ott bújik az élet,
láthatatlan ott lappang az értelem,
szürke sziklák a homályba néznek,
bensejükben csírát bont a végtelen.
Megmozdulnak gyermekfényű csillagok,
lázas tűzben rezdül földi párjuk,
átváltozik minden, ami jég, fagyott,
s formát bontva nő a bátorságuk.
Az élettelen víg mozgásba lendül,
ívvé válik minden hegy és szöglet,
a szürke föld zöld Édenné zendül,
s egy büszke szarvas vág a hegynek-völgynek.
A holt anyagból így nő ki az élet,
rész a részzel így képez egészet.
Az emberi viszonyokban fejeződik ki a világhoz és az önmagunkhoz való kapcsolódásunk. A másik individuumra van szükségünk ahhoz, hogy a világban és a magunkban lévő “jót” felfedezhessük, megélhessük, használhassuk. Ez a kapcsolat, az egymásra való figyelem fejeződik ki a bizonyítványversben.
Annak idején, amikor az első magyarországi Waldorf-tanárképzést végeztem 1991-ben, Székely Györgytől a következő meditatív mondatokat kaptuk ajándékba:
- Az értés: öröm.
- A figyelem az én.
- A figyelem: szeretet.
A Kláris Kiadó és Művészeti Műhely
szeretettel ajánlja figyelmükbe
Székely György, azaz Georg Kühlewind
magyarul megjelent könyveit,
melyeknek közös, visszatérő témája
az értés, az öröm, a figyelem, az én,
a szeretet, a teremtés, a Szó, a Logosz.
II. fejezet: A ritmikus rész

A Waldorf-iskolákban elsőtől nyolcadik osztályig minden reggel – a nap legaktívabb időszakában – 30-50 percen át tart a tanítási-tanulási folyamatnak az a része, amelyben az osztály többnyire körbenállva vagy valamilyen geometriai alakzatot bejárva énekel, verseket mond, babzsákokat adogat egymásnak, esetleg ugrókötelezik stb., vagyis szociális és drámajátékos tevékenységet végez. A gyerekek számára ezek ugyan játékosak, de ugyanakkor nagy figyelmet is kívánnak. Az ilyen tevékenységeket összefoglalva “ritmikus rész“-nek nevezzük.

A ritmikus részt a tanítók a gyerekekkel megélt folyamatokban úgy illesztik be a főoktatás másfél-két órájába, hogy az légzést, változást adjon a tanulási folyamatban. Így a ritmusban, mozgásban, zeneiségben és játékban megélt – “megtanult” – ismeretek a frontális, “fejnek szóló” füzetmunkában támasztékot adnak a gyerekeknek a tanulandó anyag igazi belsővé válásában. (…) Comenius is azt írja, hogy ne csak verbális módon, hanem mindenféle szemléltető eszközökkel is tanítsuk a különféle tantárgyakat. Fontos, hogy a gyerekek minél több érzékszervüket használják a tananyagok elsajátításában.
III. fejezet: Az ugrókötél
Vajon mi lehet az a különös vonzerő, ami odaköti a gyerekek figyelmét, lényét? Az, hogy a kisiskolások 6 éves koruktól 9-10 éves korukig “ösztönösen”, tapasztalásban, érzékelésben és cselekvésben élik meg, tanulják meg a “világot” és önmagukat, illetve azokat a folyamatokat, amelyek végzése során éppen saját lényüket és képességeiket is átélik: vagyis a megismerés folyamatát.
Más szempontból úgy is mondhatjuk, hogy ebben az időszakban a gyerekek az érzésen és az akaraton keresztül élik meg magukat, a világot és a tanulást, és ennek az érzésnek a megélésére vágynak.

Huszonnyolc év kötélhajtó tapasztalata alapján ma azt mondom, hogy a lent és a fönt közötti kapcsolatban, annak uralásában, átélésében, és abban a szabadságban, amit a folyamatban átélnek az ugró gyerekek, ott van a fantázia, a fantázia-erő. Ezért állnak sorba a forgó kötelek előtt, hogy ezt az érzést, ezt az erőt saját mozgásukban szabályozva átélhessék.
Mert az ember vágyik a szabadságra és a teremtőképességre….

A szerző által hivatkozott felhasznált irodalmi listán szerepel két olyan könyv, mely kiadónk gondozásában jelent meg. Ezeket ajánljuk most figyelmükbe.
Gajdos András
dalgyűjteményes könyvét
segíti
Az oktató anyagok DVD formában vannak, hamarosan streamelhető változatban is elérhetőek lesznek.
Kim John Payne
játékgyűjteményes könyvét
segíti
mely a 2005-2009 között zajlott Bothmer-gimnasztikai képzés zárónapjáról készült.
A film hamarosan streamelhető változatban is elérhető lesz.