Szorongás nélkül tanulni, tudatosan cselekedni
Egy félreismert iskolamodell a gyakorlatban
“A könyv először 1975-ben jelent meg, és a kívülállóknak nyújt információt az iskolai valóságról, a Waldorf-iskolák szociális és pedagógiai szándékairól, az iskolai szervezetről, a tanulási célokról és tanítási stílusokról. Mivel az utóbbi években számos új Waldorf-iskolát alapítottak, megnőtt iránta az érdeklődés, így e kötet megpróbál olyan vitát ébreszteni, amelybe bevonja a szakemberek körén kívül a szülőket és a pedagógia iránt érdeklődőket is. A kiadvány sikere alapján a szerző és a kiadó reméli, sikerült csökkenteni a Waldorf-iskolákkal szembeni előítéletek számát, amelyek hosszú ideje megakadályozták a Waldorf-iskola pedagógiája tapasztalatainak 70 éves történetéről szóló eszmecserét.” Az 1989-es kiadás fülszövege.
A 2014-es kiadáséból: “Belülről ismerni valamit, és mégis elfogulatlanul látni; objektíven tájékozódni a világban, nem tagadva szubjektív elkötelezettségünket; valamiben benne élni és dolgozni, és mégis nyitottnak és fogékonynak maradni minden más szempont iránt is….”
A tartalomból:
A nevelés, mint tudati kérdés
Az iskola a gyermek életében
- Az iskolába vezető út
- Az osztálytanító
- Se bukás, se osztályzás – az iskola, mint szociális szervezet
Ami tanulnak
- A tudás szerepe
- A tudás kritikája
- Tanulás, érdeklődés, azonosulás
- Életismeret
- Szorongásmentes tanulás és a cselekvés ösztönzése
Művészeti és gyakorlati nevelés – művészeti oktatás és embertan
- Alakító, formáló tevékenység
- Fantázia és formálás
- Zene
- Euritmia
- Az oktatás művészi kialakítása
- A művészi oktatás antropológiai megalapozásáról
Egy szabad iskola szervezeti felépítése
- Az önigazgató tantestület
- A szülői közösség
- A diákság
A jövő kilátásai és a jelen problémái a Waldorf-iskolákban
- Pillantás a jelen és a közeljövő iskolahelyzetére
- Egy terjedő iskolamozgalom nehézségei és feladatai
- Tanárutánpótlás? – Tanárképzés!
- Waldorf-iskola és antropozófia